دانستنی های نوت بوک

تکنولوژی های کامپیوتر و قطعات کامپیوتری

دانستنی های نوت بوک

تکنولوژی های کامپیوتر و قطعات کامپیوتری

مقایسه کابل مسی و کابل فیبرنوری

مقایسه فیبر نوری و سیم مسی:
مواد اولیه‌ فیبر نوری از مس ارزان‌تر و در مقابل آشکارسازها و تقویت‌کننده‌های نوری گران‌تر است. اما به دلیل این که افت سیگنال‌های نوری بسیار کم‌تر است، تعداد  تقویت‌کننده‌ها کم‌تر بوده و قیمت تمام شده کل سیستم در مناطق وسیع کم‌تر خواهد بود. قطر وزن فیبر نوری از سیم مسی کم‌تر است و پهنای باند آن برای ارسال اطلاعات بسیار بیش‌تر است. (پشتیبانی شبکه فیبرنوری)

همان‌طور که می دانید سیم‌ها، حامل جریان تولید‌کننده‌ میدان مغناطیسی هستند. هم‌چنین میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی بر روی سیگنال‌های الکتریکی تأثیر می‌گذارند. در مقابل، سیگنال‌های نوری هیچ‌گونه میدانی تولید نمی‌کنند. این دو، نتیجه‌ی با ارزشی در پی دارد: یکی این‌که فیبرهای نوری در کابل‌های نوری تأثیری بر روی یکدیگر نخواهند داشت و دیگر این که میدان‌های شدید الکتریکی و مغناطیسی کوچک‌ترین تأثیری بر فیبرهای نوری ندارند و چون خطر تداخل امواج  وجود ندارد، می‌توان آن‌ها را از کنار کابل‌های فشار قوی و دکل‌های انتقال نیرو و یا ژنراتورهای برق عبور داد.

فیبرهای نوری انعطاف‌پذیرترند و طول عمر آن‌ها به دلیل مقاومت بیش‌تر در برابر رطوبت و فرسودگی، از سیم‌‌های مسی بیش‌تر است. در ضمن برخلاف جریان‌های الکتریکی، خطر بروز آتش‌سوزی در فیبرهای نوری وجود ندارد. هر چه فرکانس امواج بالاتر باشد پهنای باند بیش‌تری را می‌توانیم روی آن‌ها ارسال کنیم و چون فرکانس امواج نوری بالاتر است، پهنای باند ارسالی در آن‌ها بیش‌تر خواهد بود. خوب است بدانیم فیبر نوری از تمام محیط‌های انتقالی، اعم از سیمی و بی‌سیم، پهنای باند بیش‌تری در اختیار می‌گذارد، بنابراین اطلاعات بیش‌تری می‌تواند ارسال کند. تنها ارتباط ماهواره‌ای در زمینه انتقال داده‌ها با فیبر نوری قابل مقایسه است، که درآن هم چون فرکانس لیزر مورد استفاده در فیبر نوری بیش‌تر از فرکانس امواج ماهواه‌ای است اطلاعات بیش‌تری را می‌تواند انتقال دهد. (پشتیبانی شبکه های کابلی)

ماده اولیه فیبر نوری شیشه است که در مقایسه با مس بسیار ارزان است و از آنجا که انتقال با سرعت نور در آن صورت می گیرد،پهنای باند بسیار بالایی دارد و این باریکه های نور هستند که منتقل میشوند و چون نور داری فرکانس بالایی است هیچ سیگنالی نمی تواند بر روی آن نویز ایجاد کند پس فیبر نوری نسبت به نویز بسیار بسیار مقاوم است در حالیکه این باریکه نور محبوس شده نمیتواند به خارج از فیبر تابیده شده و در نتیجه از امنیت بالایی نیز برخوردار است. اگر شیشه استفاده شده در فیبر ناخالصی نداشته باشد تا مسافت های طولانی بدون کمترین تضعیفی دیتا را منتقل می نمایند.  فیبر نوری از قابلیت اطمینان بالایی برخوردار است زیرا خطای فیبر بسیار کم است و میتوان مطمئن بود که دیتا با کمترین خطا به گیرنده می رسد.

در مقابل تمام مزایای فیبر نوری نسبت به سیم مسی به یک عیب عمده می توان اشاره کرد. اتصال فیبرهای نوری به هم،وقت گیر و مشکل است و نیاز به کادر فنی و نیروی متخصص دارد با قطع یک کابل نوری بر خلاف کابل مسی،نمی توان به راحتی فیبرها را با پیچ و خم به هم متصل کرد.زیرا زاویه شکست عوض شده و باعث می شودنور از سطح فیبر ها خارج شود. این کار و کارهایی مثل قطع کابل نوری به تخصص ویژه ای نیاز دارد و به راحتی کابل های مسی نخواهد بود
اتصال فیبرنوری به یکدیگر بسیار مشکل و وقت‌گیر و نیاز به یک کادر فنی سطح بالا دارد یکی از ایرادهای مهمی که به فیبرنوری وارد می‌شود این است که به راحتی کابل‌ها را نمی‌توان پیچ و خم داد زیرا زاویه تابش نور در داخل آن تغییر کرده و باعث می‌شود نور از سطح آن خارج شود و از طرف دیگر آنها را نمی‌توان به راحتی قطع کرد و برای قطع آنها نیاز به تخصص ویژه‌ای است چون در غیر این صورت زاویه شکست عوض می‌شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.